Bilder fra leiren kan ses her, filmer finnes her.
Dag 7 – 6. april
På grunn av den dårlige og våte værvarslingen de neste fem dagene bestemmer vi oss for å pakke sammen og dra hjem. PW-5, Discus og ASW20en demonteres. Det blir likevell flyging ut dagen med SF-34 og Astir, før disse også blir slept hjem til Os (dobbeltslep), med Gunnar i Astir og Rune i SF-34. I ettertid viser det seg at dette var en riktig avgjørelse.
Med dette vil vi gjerne takke alle som deltok og hjalp til under årets påskeleir. Det ble flydd rundt 80 starter, og flere piloter fikk 15-25 timer i loggboken. Også en stor takk til Kyrre og Frode som stilte opp som slepeflygere, og selvfølgelig de som tok seg tid til å instruere. Vi har vært heldig med det fantastiske vårværet, flyging alle dager!
Bildene kommer så fort jeg får skikkelig internettforbindelse, dvs. i løpet av uken.
Mvh
Gunnar og Geir Grønlien
Dag 5 og 6 – 4.-5. april
Dessverre måtte min bror og jeg på skitur med familien et par dager, så jeg deltok ikke denne dagen, dette angrer begge to strekt på!
Disse to dagene har blitt beskrevet som «kanondager», med lange turer både for elever og viderekomne. Flere turer på 5-6 timer.
Rune filmet en del fra disse dagene, kanskje vi får se noen klipp?
Geir Grønlien
Dag 4 – 3. april
I motsettning fra i går, er himmelen skyfri i det vi våkner om morgenen. Etter en kjapp frokost drar vi bort til flyplassen og begynner forbredelsene. Etterhvert som timene går, og vi passerer 1100 dekkes himmelen av et tynt skylag høyt oppe. Vi tar likevell av, og oppdager 2m/s bobbler opp til 1300-1400m. Alle de fem oppmøtte elevene får minst en time hver i luften. Jon Erik, Gunnar og meg selv fløy turer på mellom 4 og 5 timer hver. Vi fikk også montert Discusen.
Kyrre, Lilli, Maria, Gunnar og undertegnede spiste også idag middag på stasjonen. En flott dag for både elever og sertfikatholdere!
Geir Grønlien
Dag tre – 2. april
Dagen starter med overskyet vær og lokalt lett regn. Flygingen blir uttsatt til kl. 1400, pga forholdene. Da dukker også Kato opp som innstruktør.
Forholdene begyner rolig, men rundt 1600 dukker det opp en bølge. Elevene som var til stedet fikk derfor prøve seg på flyging i opp til 2000m. Jon Erik nådde 3000m, og rapporterte om opp mot 5 m/s stig!
Totalt ble det ikke så mange starter, men med været tatt med i regningen skal vi være fornøyd! Dagen avsluttes med felles middag på «Stasjonen».
Geir Grønlien
Andre dag – 1. april
Etter en god natts søvn samlet troppen seg på Bømoen flyplass 10.00. Vi monterte ASW-20en, tok daglig sjekk på flyene og kl. 1300 var alle de fire flyene klar i baneneden. Forholdene bestod av termikk (rundt 1-2m/s) og ved kveldstid også litt hang. Været generelt var forøvrig nydelig og sommerlig. Jon Erik i ASW20 fløy inn mot Mjølfjell og holdt seg i luften til 20.15. Dag og John B fikk seg en 2-3 timers tur hver i Astir og PW5. Arne W innstruerte de fire elevene som deltok i SF-34en. Selv fløy Gunnar og jeg en halvannentimers tur hver i PW-5 og Astir. To-seteren, SF-34, punkterte og ble derfor tatt ut av drift en knapp time mens hjulet ble fikset. Til tross for dette ble det fløyet 19 starter. Bilder og video ble tatt, og lastes opp så snart jeg får en bredbåndsforbindelse.
Enda en flott dag på Bømoen!
Geir Grønlien
Første dag – 31. mars
Klokken 09.00 dukket de første seilflygerne opp på Ulven, klar for en uke med seilflyging. Dagen ble ferdig planlagt og det ble bestemt at vi skulle ta et dobbelt-slep med Astir og SF-34 til Voss. Etter daglig innspeksjon ble det unnagjort noen korte årlige sjekker for de seilflygerne som var tilstedet, og etter kort tid stod SF-34 og Astir oppstilt i baneneden. Jon Erik Lygren fløy Astir og Arne Wangsholm og Gunnar Grønlien i SF-34. Frode slepte.
Klokken 11:30 rapporterte Frode fra Cuben at «KCM, tar av fra bane 05, mot Voss.» Godt før klubbhuset letter Astiren og plasserte seg, som planlagt, stabilt i god høyde. Både SF-34 og Cub holdt seg på bakken litt lengre for å trekke fart. Rett etter at SF-34en passerte klubbhuset lettet også de to siste flyene, og begynte den rolige stigningen mot marsjhøyden. Rundt 1200 klinket begge flyene og forsatte mot Voss som planlagt. Astiren, og Jon Erik, landet ikke før 7 timer seinere, men SF34en måtte lande pga. ventende elever på Voss.
Hele turen ble filmet fra SF-34ern, som forøvrig var det bakerste flyet. Geir Grønlien tok bilder fra bakken.
Resten av dagen fram mot ca 20:30 ble brukt til flyging, rundt 13 starter ble tilsammen flydd med SF-34, Astir og PW-5. Elevene Arin Kjempenes, Thorbjørn Espeland, Anders Myklatun og John Breinland fikk minst et par turer hver, med Arne Wangsholm som instruktør. Dag Alsos og Jon Erik fløy PW5 og Astir.
Dagen ble avsluttet med felles middag på «Alpino Pizzeria». Dagen kan kort oppsummeres som en veldig fin sessong start. Rundt 3 m/s i termikken gjorde at elevene også fikk seg mer enn bare skliturer. Været var glimrende. Video og bilder kommer!
Takk til alle som deltok på årets første seilflydag!
Geir Grønlien
————————————–
Nyhetsbrev – Dato: 29.03.07 – Litt informasjon om årets påskeleir.
Hei alle seilflygere!
Pakking:
Etter at vi fant ut at ingen av flyene som skal være med til Voss var luftdyktige, har det mildt sagt vært litt panikk her. Av Terje Eltvik fikk vi bekreftet at klubbens fly, med unntak av Ka 8 og Bergfalke, bare trenger periodisk ettersyn. Etter en telefonrunde meldte John Hauge seg frivillig til å ta en del av flyene, men hvis det er flere som har muligheten til å utføre denne type ettersyn hadde det vært VELDIG fint, vi trenger absolutt flere!
Fra klokken 18:00 i morgen, fredag 30.mars, skal det pakkes til leiren. Målet er at vi da også skal ta det periodiske ettersynet på alle flyene, men med bare en kyndig teknikker er dette en tilnærmet umulig oppgave. Som nevnt så vi trenger flere, både teknikere og ”vanlige”!
Overnatting:
Kort informasjon til de som skal overnatte. Sengetøy/sovepose må medbringes selv. Prisen er satt til 50kr pr. natt. Vi må dele på en felles nøkkel, nærmere informasjon kommer.
Avreise:
Hvis alt går etter planen, drar vi fra Ulven lørdag formiddag.
Vi har planlagt å få med oss:
– Astir
– ASW20
– PW-5
– SF-34
– Discus
– Frode kan slepe de to flyene som må fraktes til Voss via luftveien, altså SF-34 og Astir.
Hvem tar hva?
– Jon Erik flyr transportslepet med Astir.
– Arne W / Rune H og Gunnar tar SF-34.
– Dag tar med seg PW-5 i tilhenger.
– Torbjørn tar Discus/ASW i tilhenger
– Rune tar eventuelt Discus/ASW i tilhenger
Tror dette var alt…
Ellers ser det meste bra ut, til og med været!
Kom og hjelp til i morgen! J
For evt. spørsmål kan du ringe Geir på 92647264 eller evt. på Gunnar 93260820.
Mvh
Geir og Gunnar Grønlien
————————————————————————————-
Nyhetsbrev – Dato: 26.03.07 – Litt informasjon til de påmeldte angående årets påskeleir.
Hei alle seilflygere!
Dette blir kjempe bra! J Har nå begynt å få en oversikt over hvem som deltar på årets påskeleir. Til sammen er vi 17 påmeldte, inkludert slepeflygere, men jeg vet at det er flere som også har planer om å delta!
Soveplass:
Til de som har bestilt sengeplasser har vi fått leie et nylig oppusset (2004?) gårdshus fra slutten av 1800-tallet, gratis! Huset er delt i to, og vi får leie den ene delen gratis så lenge vi forlater det slik det så ut da vi kom. Litt avhengig av hvor trangt vi vil ha det er det 5 sengeplasser i huset, noe som skal holde hvis vi ikke får flere påmeldte. Det er også plass til madrasser på gulvet. Som en inntekt til klubben, kommer leie av huset til å koste 50kr pr. natt.
Huset ligger i nærheten av Vangen, ca. 5min med bil fra Bømoen.
Adresse: Gamle Bordalsvegen 60
Se kart: http://www.finn.no/finn/map?utmx=32541&utmy=6751545&mapTitle=GAMLE%20BORDALSVEGEN+60,+5700,+Voss
Fly:
Vi hadde i utgangspunktet bare planlagt å ta med ASW-20, SF-34, Discus og PW-5 (+K-7en hvis mange elever), men to av dagene er vi 10 flygere. Trenger vi flere fly?
ASW, SF, Discus og PW har alle gjenomgått det årlige vedlikeholdet, K7en har noe gjenstående arbeid.
Vi har avtalt fire hangarplasser med Voss flyklubb, og jeg forstod det slik at vi kanskje kunne få bruke flyene også?
Transport:
SF-34 skal slepes til Voss luftveien, noen som melder seg som piloter? J
ASW, Discus og PW står i tilhengerene, men har noen med tilhengerfeste lyst å dra disse opp? J
Drivstoff:
Terje Eltvik har ordnet en avtale med Tvilde om lån av drivstoffsystemet. Det er veldig viktig at vi har kontroll over drivstofflistene, og trenger derfor en ansvarlig for at disse blir skrevet slik som de skal! Det er foreslått den som er slepeflyger den dagen (avtales på forhånd) får dette ansvaret, noen som har andre meninger?
Klubbhus:
Vi får leie klubbhuset av Voss flyklubb. Dette klubbhuset forlater vi litt bedre enn hva det så ut da vi kom dit. Bruker vi f.eks deres dopapir, så kjøper vi inn nytt dopapir før vi drar! J
STATUSLISTE
Jeg har laget en statusliste, som viser den informasjonen jeg har registrert. Dette vil si hvem som har meldt seg på, hvem som trenger soveplass, status for fly, om vi har instruktør, med mer. Se vedlegget, et excel-dokument. Ta en kikk på denne listen, og sjekk at informasjonen som er registrert om deg stemmer!
– Dagene er oppgitt i april datoer (1 = 1. april, 2 = 2. april, 3 = 3. april osv.), ”0” tilsvarer 31. mars.
– De som spurt om soveplass skal ha ”leie” i kolonnen for ”Sovested”, sjekk at dette er korrekt for deg.
Hvis du har spørsmål må du gjerne kontakte oss, helst på e-post (evt. på 92647264/93260820).
Hilsen,
Gunnar og Geir Grønlien
PS!
Mottok du ikke denne eposten kan du ta kontakt på bgronlie@broadpark.no for å melde på epost adressen…