Håndbok for Os Aero Klubb – Gren Modell

1. Formål

OAK sin modellgren har som formål å samle personer med interesse for modellflyging, og å fremme denne sporten gjennom aktivitet på Vaksinen flyplass i Bjørnafjorden kommune.

Modellflygruppen ønsker å skape muligheter for modellflyaktivitet og et godt miljø gjennom klubbmøter, kursvirksomhet, konkurranser og sosialt samvær.

Gren modell har to medlemmer i OAK sitt hovedstyre; grenleder for modell og varamedlem for modell.

Det er utarbeidet INSTRUKS FOR GRENLEDER MODELL, se vedlegg.

2. Gren modell økonomiske ressurser

Kontingentinnbetaling administreres av NLF. Refusjon (per medlem) av kontingentmidler fra NLF til OAK overføres til klubbens hovedkasse.

Gren modell vil derfor være avhengig av tilførte midler fra hovedkassen. Behovet for midler vil variere med gruppens aktivitet og medlemstall, og fastsettes i overenskomst mellom hovedstyret og grenleder for modell.

Normale driftsutgifter som bensin til gressklipper, utgifter til fellesanlegg med mer, dekkes av hovedkassen gjennom dokumentasjon av faktisk kostnad.

For øvrig skal gren modell arbeide for å skaffe egne inntekter der det er mulig.

3. Flyplassanlegget

Aktivitetsområde

Gren modell benytter normalt nord-østre del av Vaksinen flystripe. Det er utarbeidet kart over området, se vedlegg.

Orden

Aktivitetsområdet til gren modell skal holdes rent og ryddig. Gren modell har ansvar for tømming av bosskassen i modellflydepotet.

Modellflydepot

Barn eller hunder skal ikke gå omkring i depotet. Besøkende skal henvises utenfor sikkerhetsgjerdet.

4. Klubbmedlemskap og nødvendige kvalifikasjoner

Medlemskap

For å kunne fly modellfly på Vaksinen flyplass må modellflygeren være medlem i OAK. Modellflygere som ikke har registrert medlemskap kan ikke fly på Vaksinen flyplass uten egen avtale, se avsnitt under. 

Medlemmer i OAK kan tillate prøveflyging for ikke-medlemmer under instruksjon og eller tilsyn av kvalifiserte modellflygere i OAK. En modellflyger er kvalifisert for flyging hos OAK i den tid han eller hun har gyldig medlemskap i NLF (modellflyseksjonen) og OAK og innehar A-bevis eller høyere rangerte flybevis for modellfly slik definert av NLF.

Uhjemlet aktivitet

Det påhviler alle medlemmer i OAK å være behjelpelig med å gripe inn overfor, og bringe til opphør, uhjemlet virksomhet på området definert for modellflyaktivitet ved Vaksinen flyplass. Eksempel på uhjemlet aktivitet kan være modellflyging uten gyldig medlemskap i OAK og bruk av radiostyrte biler.

Kvalifikasjonskrav for modellflygere

For å kunne fly selvstendig med modellfly fra Vaksinen flyplass kreves et akseptabelt ferdighetsnivå.

Det er kun NLF-godkjente instruktører i gren modell som har myndighet til å avgjøre når en modellflyger er skikket til å fly selvstendig.

Modellflygeren skal være registrert med godkjent teoretisk og praktisk flyprøve (A-bevis eller høyere rangert bevis) før selvstendig flyging kan finne sted. Melding av registrert godkjent teoretisk og praktisk flyprøve (A-bevis eller høyere rangert bevis) kan gis muntlig av instruktør. Alle som flyr selvstendig hos OAK gren modell skal inneha kompetanse tilsvarende A-bevis eller høyere rangert bevis. Det refereres til §4 i NLF sin modellflyhåndbok.

Kjennskap til håndbok for Os Aero Klubb

Alle modellflygere som flyr selvstendig skal ha signert for at de har lest kapitlene om modellflyging i håndbok for Os Aero Klubb.

Signaturlisten arkiveres i modellflygruppens bokhylle i perm merket ”Signaturlister modellflygere”.

Kjennskap til NLF modellflyhåndbok

Alle modellflygere som flyr på Vaksinen skal ha lest gjennom og forstått innholdet i Norges Luftsportsforbunds publiserte modellflygerhåndbok. Denne er tilgjengelig på NLF sin hjemmeside:

https://nlf.no/grener/modellfly/sikkerhet-utdanning/modellflyhandboka/

Modellflyaktiviteten

Flygingen

Flyging skal foregå på en måte som minimerer risiko for skade på liv, helse og materiell.

INSTRUKS FOR MODELLFLYGING og GENERELLE SIKKERHETSFORANSTALTNINGER FOR MODELLFLYGERE skal følges, se vedlegg.

Modellflyging med motordrevet fly og eller helikopter på Vaksinen skal gjennomføres slik at den medfører minst mulig ulempe for Ulven leir og beboere i nærheten.

Flytider

Flytidene er hjemlet i avtale med forsvaret. Det er tillatt å fly modellfly til følgende tider:

Dag Tidsrom
Mandag til og med Fredag 09:00 – 22:00
Lørdag 09:00 – 22:00
Søndag 09:00 – 22:00

Radioutstyrets tilstand

Radioutstyret skal være vedlikeholdt og i god stand.

Ved bruk av 35 MHz-systemer skal det før det tas i bruk på Vaksinen sjekkes at kanalen er ledig. Selv om 35 MHz-systemer i stor grad er utfaset reguleres bruken fortsatt.

Støy fra modellfly

Alle modellfly som er drevet av forbrenningsmotor skal være utstyrt med lyddemper som demper motorstøyen.

Det skal tilstrebes å benytte effektive propelltyper for å minimere det totale støybildet.

Anbefalte støygrenser er gitt i NLF Modellflyseksjonens håndbok. Det er en målsetning at alle flymodeller som brukes på Vaksinen skal tilfredsstille disse grensene.


Vedlegg

Vedlegg 1 INSTRUKS FOR GRENLEDER MODELL

Vedlegg 2 KART OVER MODELLFLYOMRÅDET

Vedlegg 3 INSTRUKS FOR MODELLFLYGING

Vedlegg 4 INSTRUKS FOR MODELLFLYGING – STORMODELL OG TURBIN

Vedlegg 5 GENERELLE SIKKERHETSREGLER VED MODELLFLYGING

Vedlegg 1 – INSTRUKS FOR GRENLEDER MODELL

  1. Grenleder modell velges av årsmøte i Os Aero Klubb og er ansvarlig overfor hovedstyret og klubbens årsmøte.
  2. Grenleder modell er gren modell sin daglige leder og er sammen med varamedlem modell ansvarlig for oppfølging av alle regulerende tiltak for modellflyaktivitet i Os Aero Klubb. 
  3. Grenleder modell er ansvarlig for budsjetterte inntekter i forbindelse med modellflyaktivitet. Grenleder modell har myndighet til å foreta innkjøp innenfor budsjettposter og fullmaktsmatrise for modellflyaktivitet. Slike innkjøp skal gjøres slik at kostnaden for OAK blir lavest mulig, men uten at dette skal gå på bekostning av kvalitet eller sikkerhet.
  4. Grenleder modell skal i samarbeid med styret utarbeide forslag til årsrapport for modellflyaktiviteten som innarbeides i årsrapport for Os Aero Klubb.
  5. Grenleder modell skal sørge for at dokumenter tilhørende modellflygruppen skal arkiveres i henhold til klubbens praksis. Per november 2024 gjøres dette i Sharepoint i Office365.

Vedlegg 2 – MODELLFLYOMRÅDET PÅ VAKSINEN FLYPLASS

Vedlegg 3 – INSTRUKS FOR MODELLFLYGING

  1. Alle skal ha gyldig medlemskap i OAK og NLF når de flyr modellfly på Vaksinen. Eneste unntak er når modellflygeren er under tilsyn av, eller instrueres av, kvalifisert modellflyger. Se håndbok for modellflygruppen i Os Aero Klubb for definisjon av kvalifisert modellflyger i OAK.
  2. Alle som flyr modellfly på Vaksinen flyplass skal til enhver tid tilstrebe sikker atferd. Ser man personer som ikke overholder reglene har man rett til å gripe inn og kreve at aktiviteten de bedriver stanses.
  3. Når det foregår modellflyging skal radioscanner (enveis flyradio montert på vegg i brakke) alltid være påslått. Håndholdt flyradio skal også være påslått og tilgjengelig for toveiskommunikasjon.
  4. Hvis det samtidig foregår flyging med full-size-fly er modellflygere underlagt bakkesjef for seilfly.
  5. Modellflygere skal:
    1. Holde kontakt med bakkesjef og øvrige personer på flyområdet som påvirker flygingen.
    2. Sørge for at andre modellflygere holder sikkerhetsavstand (minimum 20 meter) når andre modellfly tar av eller lander.
    3. Sørge for at reglene i NLF modellflyhåndbok og OAK sine egne instrukser for modellflyging til enhver tid overholdes.
      NLF: Se Modellflyhåndboken på https://nlf.no/grener/modellfly/sikkerhet-utdanning/modellflyhandboka/
    4. Holde øye med og rapportere annen flyvirksomhet som har innvirkning på modellflyaktiviteten.
    5. Påse at alle modellflygere som flyr selvstendig har gyldig kompetansebevis hvis det er mistanke om at dette ikke er tilfelle.
    6. Under tilsyn avhjelpe modellflygere som får problemer under flyging og om nødvendig overta styringen.
    7. Når annen flyvirksomhet ikke er til stede er modellflygerne ansvarlig for at gjeldende instrukser for bruk av flystripen på Vaksinen blir fulgt.
  6. Flyging over sikkerhetssonen er forbudt. Sikkerhetssonen er vist skravert med rødt på kartet over Vaksinen flyplass.
  7. Start av propellfly SKAL foregå utenfor sikkerhetsgjerdet. Ved kjøring og innstilling av motor bør modellflystativ benyttes, om de er egnet. Takeoff skal kun foretas fra flystripen.
  8. Når modellflyet er kommet i luften skal flygeren trekke seg tilbake mot avmerket område for ”pilotbox” vist med RØD firkant på kartet. Alle piloter med modeller i luften skal befinne seg i dette området under hele flygingen, med unntak av takeoff og landing.
  9. Når full-size seilfly eller motorfly skal inn for landing, eller når slepefly kommer inn for linedropp, skal modellfly straks flys til sikker høyde i venteområdet (skravert i gult – nord for flystripen/flaggstanga, over riksvegen mot Ulven leir).
  10. Før landingsinnlegg påbegynnes skal modellflygeren rope ”LANDING”. Hun eller han skal forsikre seg om at det ikke er mennesker, dyr eller andre fly på flystripen.
  11. Når landing er foretatt, skal modellen straks fjernes fra stripen og bringes tilbake til depotet. Taxing mot depotet skal avsluttes før modellen når depot.
  12. Ved motorstans eller andre problemer som oppstår med flyet i luften skal modellflygeren rope «MOTORSTANS» eller «NØDLANDING».
  13. Ved kombinert full-size og modellflyging:
    1. Skal det ikke foregå flyging i området for ”Begrenset Flyging” – skravert i grønt (mellom klubbhus og hangar), med unntak for takeoff og landing.
    2. Bør det unngås å fly over personell og fly i nord-enden av flystripen.
    3. Bør modellflyging foregå over skogsområdet eller nord for stripen i mest mulig grad for å minimere aktivitet over personell og flypark.
  14. Det skal alltid være brannslukkingsutstyr tilgjengelig når det flys modellfly.  Brannslukkingsapparat er plassert i modellflybrakken i depot.
  15. Nybegynnere skal ikke fly samtidig med annet full-size seilfly eller motorfly før de har tilstrekkelig erfaringsnivå. Tilstrekkelig erfaringsnivå defineres av instruktør, se håndbok for gren modell i Os Aero Klubb .
  16. Modellflygingen må vike dersom det totale flyaktivitetsnivået på Vaksinen flyplass går utover sikkerheten.
  17. Ved høy modellflyaktivitet og ved behov skal det etableres et køsystem. Ingen piloter eller typer fly har fortrinn. Det anbefales at små modellfly flyr samtidig, store modellfly flyr samtidig og raske modellfly flyr samtidig.

Vedlegg 4 – INSTRUKS FOR MODELLFLYGING – STORMODELL OG TURBIN

Følgende instruks gjelder for flyging med alle modellfly drevet med bensinmotor fra 26 kubikkcentimeter og oppover eller med jetmotor/turbin. Disse kommer i tillegg til vanlig instruks for modellfly.

  1. Alle store modellfly skal før de flyr første gang på Vaksinen flyplass gjennomgå en teknisk kontroll der en kyndig person påser at flyet er bygget og montert på en forsvarlig og sikker måte. Kontrollen skal utføres av en annen erfaren modellflyger i klubben som har god erfaring med tilsvarende modeller. Finner man modellen i uforsvarlig tilstand har man rett til å erklære flyforbud for gitte modell.
  2. Alle piloter som skal fly store modellfly på Vaksinen flyplass skal først vise at man kan fly modellfly på en sikker og forsvarlig måte.
  3. Ved felles aktivitet på Vaksinen flyplass (modellfly og full-size seilfly) bør flyging med turbindrevne/jetmotordrevne modellfly foregå med assistent utstyrt med flyradio. Assistentens jobb er å ha:
    1. Radiokontakt med bakkesjef
    2. Ha oversikt over flyområdet og det som ellers skjer på Vaksinen flyplass.
  4. Low Pass
    1. Det er ikke lov å fly “Low Pass” rettet mot klubbhus eller hangar eller områder der det ferdes personer.
    2. Det kan avtales med ansvarlig bakkesjef om tillatelse for “Low Pass” flyging. Dette skal avtales før “Low Pass” flyging kan skje.
  5. Ved takeoff og landing med store modellfly skal dette så godt det lar seg gjøre utføres så nærme hovedstripen som mulig. Dette gjøres for å skape størst mulig avstand til klubbhus, seilfly og publikum.

Vedlegg 5 – GENERELLE SIKKERHETSFORANSTALTNINGER FOR MODELLFLYGERE

Før start:

  • ALLTID kontroller at ingen bruker samme kanal (35 MHz) som deg. Bruk frekvensklype.
  • ALLTID kontroller flyets balansepunkt (CG) før det tas i bruk.

Ved start:

  • ALDRI ha nakkereimen, skjerf eller smykker hengende løst når du starter motoren. Dytt det innenfor jakka.
  • ALDRI start motor i depot. Ta modellen med utenfor sikkerhetsnettet før start.
  • ALDRI rus motor når det står andre foran propellen.
  • ALDRI stikk hendene over eller rundt propellen for å justere dysenåla. Stå bak modellen når dysenåla justeres.

Før flyging:

  • ALLTID sjekk kontrollfunksjonene på modellen før flygingen starter.
  • ALLTID sjekk at rorene går riktig vei. Høyre balanseror skal gå OPP når du fører stikka til høyre.

Under flyging:

  • ALDRI fly i lav høyde mot eller rett over mennesker eller dyr.
  • ALDRI utsett flyet for større belastninger enn modellen er konstruert for.
  • ALLTID ha god kommunikasjon med andre flygere.
  • ALLTID foreta nye øvelser i sikker høyde

 

Comments are closed.